

Pronssia ja patinaa – Rautatienrakentajien muistomerkin kunnostus
Rautatienrakentajien muistomerkki paljastettiin Hyvinkäällä Suomen ensimmäisen rautatien rakentamisen 100-vuotisjuhlien yhteydessä 4.3.1957.
Ennen kunnostustaan patsas ehti siis seistä paikoillaan talven tuiskuissa ja kesän paahteissa lähes 70 vuoden ajan. Viime vuosina patsas ja sen ympäristö ovat päässeet huonoon kuntoon.
Miltä veistos sitten näytti saapuessaan sisään konservaattorin työtilaan?
– Ennen kunnostusta teoksen pinta oli likainen ja hapettunut. Osa teoksen pinnalla olevista läikistä oli sadeveden vaikutusta, mutta patsaassa oli myös kiipeilty, ja sitä oli kosketeltu ja töhritty. Pronssin pinnassa olevista jäljistä päätellen teosta on myös ilmeisesti kivitetty, veistoskonservaattori Lasse Mattila kertoo.
Veistos puhdistettiin erilaisilla harjoilla ja kirurginveitsillä, minkä jälkeen sen osin läikikäs ja kulunut pinta patinoitiin kevyesti. Puhdistuksen ja patinoinnin jälkeen teos käsiteltiin kirkkaalla suojavahalla.
– Kunnostuksen tavoitteeksi asetettiin hyväkuntoinen ja siisti patsas, jossa 70 vuoden ikä saisi kuitenkin näkyä, Mattila kertoo.
Veistoksen kunnostus on osa Hyvinkään kaupungin julkisten veistosten ja suihkulähteiden kunnostusprojektia, jonka puitteissa on edellisinä kesinä laitettu kuntoon jo useita veistoksia ympäri kaupunkia. Seuraavan kesän aikana myös veistosta ympäröivä Rautatiepuiston veistosalue kivisine portaineen siistitään, korjataan ja kunnostetaan, ja alueelle tehdään uusia istutuksia. Tarkoitus on, että kokonaisuus valmistuu juhlistamaan radan rakentamisen aloituksen 170. juhlavuotta 2027.

Tunnetun suomalaisen kuvanveistäjän Wäinö Aaltosen (1894–1966) tekemä, radan varressa Aseman koulun ja Urakansillan välimaastossa sijaitseva Rautatienrakentajien muistomerkki nostettiin viime marraskuussa pois paikaltaan, ja siirrettiin puhdistettavaksi ja kunnostettavaksi Helsinkiin.
-
Teksti: Aura Dufva
-
Kuvat: Aura Dufva ja Lasse Mattila
