

Makuja ja kohtaamisia
Hyvinkään ravintolaelämän yksi kivijalkoja on Marco Sundströmin luotsaama Sundström Ravintolat Oy. Yrityksen ravintoloita kehitetään koko ajan.
Sundström henkilökuntineen pyörittää kahta Obelix-ravintolaa, Bistro Wool Factorya, lounasravintola Kaapelin Kanttiinia sekä Chef X -valmisruokatuotantoa.
Pitkään ravintola-alalla toimineen Marco Sundströmin työ noteerattiin viime marraskuussa hienolla tunnustuksella. Sundström Ravintolat Oy valittiin Hyvinkään Yrittäjien toimesta Vuoden yritykseksi.
Tunnetuin yrityksen ravintoloista on Hyvinkään Obelix, joka siirtyi Villatehtaalta Uudenmaankadulle hieman yli vuosi sitten.
Sundströmin mukaan asiakkaat ovat löytäneet varsin hyvin ravintolan uuden sijainnin. Etenkin lounasasiakkaita riittää mukavasti.
– Kesäksi tulemme kehittämään Obelixin Uudenmaankadun puoleista terassia koko perheen paikaksi. Lapsia varten sinne tulee pehmisjäätelökonekin, ravintoloitsija kertoo.
Kokemusta ja uskallusta
Syntyperäinen hyvinkääläinen tietää hyvin, että paikkakunnalla ei kannata pyörittää liian hienoa ravintolaa.
– Sekä Obelix että Villatehtaan Bistro Wool Factory ovat kansanravintoloita, joissa asiakkaat syövät omalla rahallaan. Helsingissä on sitten tarjolla fine diningiä.
Ravintolabisnes ei tunnetusti ole helpoimmasta päästä ja Hyvinkään asukaspohjakin on melko suppea. Sundström on silti saanut pidettyä ravintolansa pyörimässä.
– Kokemus varmasti auttaa. Pitää myös olla rohkeutta kokeilla tarvittaessa uudenlaista.
Tasaiseen tahtiin kohonnut ravintolalounaan hinta on suomalaisille murinan aihe. Sundström ei kritiikkiä niele.
– Esimerkiksi Obelixissa saa laadukkaan lounaan 14 eurolla. Hintaan kuuluu monipuolinen salaattipöytä ja kahvi. Useimmissa muissa maissa ei lounasta syö samaan hintaan.
Palvelut ja ihmiset tekevät alueesta elävän
Historiallinen Villatehtaan alue on viihtyisä, mutta Sundström kaipaisi alueelle lisää palveluita.
– Uudet pienet palveluyritykset toisivat väkeä, joka tietysti vaikuttaisi myös Bistro Wool Factoryyn.
Ravintolakonkari näkee Villatehtaan ympäristön parkkipaikkojen vähyyden yhtenä pullonkaulana.
– Hyvinkää on aika harvaan asuttu ja täällä liikutaan pääasiassa autolla.
Marco Sundström seuraa tyytyväisenä Hyvinkään kaupungin monenlaista kehittymistä.
Hän uskoo, että keskustan asukasmäärän lisääntyessä esimerkiksi Hangonsillan alueen myötä kaupunkikulttuuriakin saadaan lisää.
– Kyse on siitäkin, että ihmisten luottamuksen talouteen tulisi kasvaa. Ravintolapalveluitakin pitäisi uskaltaa käyttää enemmän.
-
Teksti: Vesa Keinonen
-
Kuvat: Teemu Heikkilä
