

Ikäihmisten kerho piristää vieraskielisiä
Hyvinkään kaupungin kotoutumistyö käynnisti tämän vuoden alussa uuden palvelun. Ikäihmisten kerho on tarkoitettu kaikille hyvinkääläisille yli 60-vuotiaille vieraskielisille.
Kerran viikossa kokoontuvassa kerhossa käy pääasiassa ukrainalaisia. He ovat saaneet useimmiten tiedon palvelusta Hyvinkään palvelutorin maahan muuttaneiden neuvontapisteeltä.
– Kunnan tulee lainkin mukaan järjestää kotouttavia toimia työvoiman ulkopuolisille ihmisille. Halusimme aktivoida ikäihmisiä oppimaan suomea ja lähtemään kotoaan tutustumaan ihmisiin, kertoo Hyvinkään kaupungin kotoutumistyön koordinaattori Miina Pyylehto.
Ikäihmisten kerhossa opiskellaan ensin yhden tunnin ajan suomen kielen fraaseja, joita tarvitaan esimerkiksi asioimisessa.
– Mitään kielioppia tai muuta vaikeaa ei käydä läpi, vaan tärkeää on rohkaista edes vähän puhumaan suomea, Pyylehto sanoo.
Suomen opiskelun lisäksi kerhossa käsitellään aiheita, jotka kiinnostavat osallistujia. Kerholaisten apuna on aina ohjaaja, joka puhuu sekä suomea että venäjää.
– Ohjelmassa on ollut esimerkiksi tuolijumppaa ja askartelua. Keväämmällä tutustutaan lähiympäristön palveluihin.
Kerho on rohkaissut suomen kielen käyttöön
Järjestökeskus Onnensillassa on vilinää, kun ikäihmisten kerho pitää kahvitaukoaan.
Haastateltavaksi lupautuu ensimmäisenä Mariupolista kotoisin oleva Irina Fedotova. Hän on asunut Hyvinkäällä yksin kolme vuotta ja viihtynyt mainiosti.
– Olen Suomelle hyvin kiitollinen siitä, miten meidät ukrainalaiset on otettu vastaan.
Yhdessäolo kerhossa tukee suomen kielen oppimista ja lisää yhteisöllisyyttä.
Fedotova on tullut ikäihmisten kerhoon mielellään monestakin syystä. Tuttujen tapaamisen ohella myös suomen kielen oppiminen on hänen tavoitteenaan.
– Olisi tärkeää hallita kieltänne paremmin. Jonkin verran sitä jo osaankin.
Irina Fedotova myöntää, että uuteen yhteiskuntaan sopeutuminen ei ole yksinkertainen asia. Ihmisten positiivinen suhtautuminen kuitenkin tuntuu helpottavalta.
– Te suomalaiset ovat kulttuurikansaa ja hyviä ihmisiä, Fedotova hymyilee.
Kohtaamiset rakentavat yhteyttä
Parikymmentä vuotta eläkkeellä ollut Nadia Kondrashova saapui Suomeen vuonna 2023. Hyvinkäällä koti on sijainnut kaksi vuotta.
Pankkialalla työskennellyt Kondrashova puhuu päivittäin paljon puhelimessa, koska hänen perheensä on hajaantunut eri maihin.
– Minä halusin tulla Suomeen, koska ystäväni elää täällä. Hyvinkäällä asun erinomaisessa asunnossa ja minulla on ystäviä. Heidän kanssaan on lämpimänä vuodenaikana kiva istuskella ulkona juttelemassa.
Myös Nadia Kondrashova on tyytyväinen siitä, että perjantaiaamupäivien ohjelmassa on nyt ikäihmisten kerho.
– On kiva olla yhdessä muiden ukrainalaisten kanssa. Kohtaamme myös keskiviikkoisin käsityökerhossa.
Myös Kondashova kertoo kokevansa Hyvinkäällä ihmisten lämpimän suhtautumisen ukrainalaisia kohtaan.
– Moni myös kysyy, voisiko tehdä hyväksemme jotakin. Meidän talossammekin rollaattorilleni saatiin järjestettyä hyvä paikka varastossa.
Yksi kehitysehdotus Nadia Kondrashovan mieleen juolahtaa.
– Olisi hienoa, jos joku taho voisi järjestää meille ilmaisia tutustumisretkiä muihin kaupunkeihin ja kauniisiin luontokohteisiin.
-
Teksti: Vesa Keinonen
-
Kuvat: Teemu Heikkilä
