

Hyvinkään rautatieasemalle avattiin moderni pyöräpysäköintirakennus
Tammikuussa käyttöön otettu uusi pyöräpysäköintirakennus parantaa pyörien säilytysolosuhteita rautatieasemalla.
Arkkitehti Heli Javanaisen suunnittelema puinen pyöräparkki sijoittuu asemarakennuksen ja entisen Postitalon väliin. Rakennuksen muotokieli viittaa 1800-luvun puuasemien arkkitehtuuriin.
Hyvinkään kaupungin liikenneinsinööri Kimmo Kiuru on erittäin tyytyväinen siitä, että yli kymmenen vuoden ajan suunniteltu rakennus on viimein saatu käyttöön.
– Tämä kertoo siitä, että Hyvinkäällä arvostetaan pyöräilijöitä. Toivottavasti yhä useampi junalla kulkija alkaisi nyt saapua asemalle pyörällä, Kiuru sanoo.
Pyöräpysäköintirakennuksen sisällä on paikkoja noin 270 pyörälle. Muutosten jälkeen myös fatbiket mahtuvat mukaan.
Lisäksi pyöräparkin ulkopuolelle on toteutettu 24 uutta runkolukittavaa pyöräpaikkaa.
– Rakennuksen sisällä on pieni pyöränhuoltopiste, jossa on perustyökalut ja mahdollisuus renkaiden täyttöön.
Pyörät ovat varkaiden suosiossa ja siksi turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Hyvinkään pyöräparkissa on lukittavat liukuovet.
– Niistä pääsee sisään vain Biketti-pyöräparkkisovelluksen avulla. Sen voi ladata ilmaiseksi puhelimen sovelluskaupasta. Sovelluksen käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen.
Kiurun mukaan turvallisuutta lisäävät osaltaan valaistus ja kuusi valvontakameraa.
– Uuden rakennuksen viereen saatiin myös kuusi penkkiä, joita monet ovat toivoneet. Ne ovat lipan alla, joten suojaakin saa ainakin pienellä sateella.
Valtakunnallinen pyöräilyviikko starttaa Hyvinkäältä
Hyvinkään rautatieaseman uudenkarhea pyöräpysäköintirakennus avataan virallisesti käyttöön toukokuun alussa. Kimmo Kiuru kertoo, että samassa yhteydessä käynnistetään myös valtakunnallinen pyöräilyviikko. Sen teemana on tällä kertaa Pyöräily ja taide.
– Meillä Hyvinkäällä omat vuosittaiset pyöräilyviikot on aloitettu jo huhtikuun puolella ikäihmisten ennakoivan pyöräilyn kurssilla.
Tänäkin vuonna pyöräilyviikkojen ohjelmassa on Hyvinkään ja Riihimäen välinen leikkimielinen kilpailu PIM eli Pyörillä ilman moottoreita. Lisäksi Hyvinkään Latu järjestää useita pyöräretkiä. Niiden vaativuus vaihtelee helposta vaativampaan.
Pyöräilyn edistäminen Riihimäen ja Hyvinkään seuduilla ry (PERH) on julkaissut ohjeen Hyvinkään pyöräpysäköintirakennuksen pyörätelineen käytöstä Youtubessa.
-
Teksti: Vesa Keinonen
-
Kuvat: Teemu Heikkilä
