Esteettömyysvalinnat
Skip to main content
Hyvinkäällä vaikutetaan eri elämänvaiheissa
Hyvinkäällä vaikutetaan eri elämänvaiheissa
Hyvinkään ensimmäisen lapsiparlamentin kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Paavo Kämäri, 12, Aseman koulusta.

Hyvinkäällä vaikutetaan eri elämänvaiheissa

Hyvinkäällä asukkaiden ääni kuuluu monella tavalla myös päätöksenteon valmistelussa.

Kaupungissa toimii useita vaikuttamistoimielimiä, joiden tehtävänä on tuoda eri ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asukkaiden näkökulmia mukaan kaupungin kehittämiseen. Tänä keväänä vaikuttamistoimielinten joukko täydentyi, kun lapsiparlamentti aloitti toimintansa.

Lapsiparlamentti liittyy osaksi ­samaa kokonaisuutta kuin jo pidempään toimineet nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto, jotka edustavat nuorten, ikääntyneiden ja vammaisten asukkaiden ääntä kaupungin valmistelussa.

Lapsiparlamentin myötä myös alakouluikäiset lapset pääsevät kertomaan, millainen Hyvinkää heidän mielestään on ja millaiseksi sitä tulisi kehittää.

Ilmassa on jännitystä. Hyvinkään kaupungintalon aulaan on kerääntynyt lapsia hyvinkääläisistä kouluista. Paikalle on saapunut myös kaupungin viranhaltijoita, edustajia kaupunginhallituksesta ja -valtuustosta. Myös kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen oli paikalla kuulemassa hyvinkääläisten lasten mielipiteitä.

– Meillä on Hyvinkäällä todella aktiivinen nuorisovaltuusto, joka on tuonut esille 13-17-vuotiaiden lasten ääntä. Nyt saamme kuulla myös alle 13-vuotiaiden lasten mielipiteitä. Se on hyvä asia, kaupunginjohtaja Luukkonen kiitteli.

lev toivo pusa

Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Toivo Pusa edustaa Hyvinkään nuoria vaikuttajia ja tuo nuorten äänen kuuluviin kaupungin päätöksenteossa.

Kaupunki rakentuu eri ikäisistä ihmisistä, heidän toiveistaan ja ajatuksistaan. Aikuisten mielipiteet tulevat kuulluksi äänestyskäyttäytymisellä kunnallisvaaleissa. Sen sijaan alle 18-vuotiaat jäävät tällä hetkellä vaikuttamisen ulkopuolelle – saati sitten alle 13-vuotiaat lapset. He ovat kuitenkin tärkeä osa kaupunkia ja tulevaisuuden veronmaksajia.

Niinpä Hyvinkäälle päätettiin perustaa lapsiparlamentti. Sen tavoitteena on vahvistaa alakouluikäisten lasten osallisuutta ja tuoda heidän näkökulmansa entistä selkeämmin mukaan kaupungin päätöksentekoon. Tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta tulla kuulluksi, tuoda alakouluikäisten näkemykset osaksi kaupungin päätöksentekoa sekä opettaa lapsille demokratia- ja vaikutustaitoja ja luoda foorumi, jossa lapset, viranhaltijat ja päättäjät kohtaavat saman pöydän äärellä.

Uusi lapsiparlamentti täydentää vaikuttajien joukkoa Hyvinkäällä.

Ensimmäisessä lapsiparlamentin tapaamisessa käytiin läpi virallisen kokouksen säännöt ja periaatteet, myös puheenjohtajat valittiin jakamaan puheenvuoroja. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Paavo Kämäri, 12, Aseman koulusta.

– Lähdin mukaan, koska tämä kuulosti mielenkiintoiselta. On hienoa, että pääsee päättämään asioita, Kämäri kertoo.

Hänen mukaansa Hyvinkäällä on hyvä asua.

– Täällä on paljon ilmaisia harrastuksia.

Jos Kämäri pääsisi päättämään asioista, yrittäisi hän myös kaikkensa, että lapset liikkuisivat enemmän.

lev portaikko

Hyvinkään vanhusneuvosto tuo ikäihmisten näkökulmia esiin ja tukee hyvää arkea Hyvinkäällä.

Lapsiparlamentin keskustelu kävi koko ajan varsin vilkkaana. Lasten suurin huolenaihe oli koulujen lopettaminen. Sinänsä koulut saivat lapsilta kiitosta. Kouluissa on turvallista olla, opettajat ovat mukavia ja ruoka hyvää.

Aseman koulun edustajat kehuivat koulun ruokalaa. Tapainlinnan koulu sai kiitosta hyvästä oppimispaikasta. Nopon koulun henkilökuntaa kehuttiin ystävälliseksi. Hakalan koulu sai lapsilta kiitosta turvallisuudesta ja hyvistä opettajista. Hyviä opettajia löytyy myös Hyvinkäänkylän koulusta sekä Martin koulusta. Ridasjärven koulua kehuttiin koulun hienosta piha-alueesta, jossa on kiva viettää aikaa. Kytäjälläkin kaikki koulun lapset leikkivät yhdessä.

– On kiva olla koulussa, jossa kaikki tuntevat kaikki, koulun edustajat kertoivat.

Eivät muutkaan koulut ilman kehuja jääneet. Vehkojan koulussa kehuttiin Repolaiskerhoa, joka järjestää aktiviteettiä koulussa ja koulupäivän jälkeen. Metsäkaltevan koulussa on puolestaan erilaisia tapahtumia ja teemaviikkoja. Myös Svenska Skolanin edustajat kehuivat vuolaasti omaa kouluaan.

– Parasta on, että kaikki tuntevat toisensa. Meillä on myös muutaman kerran viikossa pidennetty välitunti.

Lasten toiveisiin koulujen suhteen myös vastattiin. Paikalla olleet kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen ja sivistystoimenjohtaja Mika Mäkelä kertoivat lapsille, että tulevaisuudessa lasten määrä kouluissa vähenee, siksi osasta kouluja on luovuttava.

– Tärkeintä on, että voimme tarjota teille kaikille lapsille tärkeä opetus ja olosuhteet paitsi oppiin myös harrastuksiin. Tällä hetkellä tapahtuu paljon hyviä asioita.

Sivistystoimenjohtaja Mäkelä oli hyvillään siitä, että lapset tuntevat olonsa turvalliseksi kouluissa ja että ruoka maistuu.

– Todella hienoja nostoja.

kaupungin näkökulmasta tärkeintä on, että lapset saavat ne tiedot ja taidot, joilla he pärjäävät tulevaisuudessa. tärkeää on myös opetella yhdessä, miten kohdellaan toisia sekä opitaan ja eletään erilaisten ihmisten kanssa.

lev ihmisjoukko

Hyvinkään vammaisneuvosto tuo vammaisten ja pitkäaikaissairaiden asukkaiden näkökulmia kaupungin valmisteluun ja kehittämiseen.

  • Teksti: Mia Lagström
  • Kuvat: Teemu Heikkilä