Hyvä, parempi, Hyvin kaupunki
Hyvinkään kaupunkibrändi uudistuu pilke silmäkulmassa. Kaupungin viestinnästä ja katukuvasta voi pian bongata sutkautuksia ja syvempää sanomaa siitä, että kaikki on hyvin.
Hyvinkää on pitkään ollut hiljainen tarkkailija, kun toiset kaupungit pitävät ääntä itsestään. Yksi tunnetaan pitkästä historiastaan, toinen näyttävistä rakennushankkeista ja kolmas hullunkurisista tempauksista.
Mutta mistä Hyvinkää tunnetaan, vai tunnetaanko mistään? Tämä oli tärkein kysymys, kun kaupunki alkoi keväällä kehittää brändiään uudelle tasolle.
– Hyvinkää on kasvanut ja kehittynyt viime vuosina hienolla tavalla, ja halusimme, että kaupungin viesti vastaa tätä kehitystä. Meidän täytyi löytää jotakin sellaista, että erotumme yli kolmensadan kunnan joukosta, kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen sanoo.
– Suomi on täynnä kaupunkeja, joissa on kaunista luontoa ja hyvät koulut. Ne eivät ole erottautumistekijöitä. Siksi brändin pitää kertoa meistä, eikä naapurikunnasta.
Omaleimainen viesti auttaa jäämään mieleen. Se voi vaikuttaa siihen, miten kaupunki nähdään asuinpaikkana, työpaikkana, yhteistyökumppanina.
– Kuntalaisten näkökulmasta olemme tietenkin olemassa siksi, että palvelut ja arki toimivat. Mutta jotta ne toimisivat, tarvitsemme uusia asukkaita ja lisää yritystoimintaa. Uusimaa on yksi Suomen kilpailluimmista asuinalueista ja yritysten sijoittumispaikoista, ja meidän täytyy erottua muista. Se tuo elinvoimaa ja yhteisöllisyyttä, joka näkyy myös yhteisessä kassassa, Luukkonen muistuttaa.
Hyvin menee, mutta menköön!
”Hyvinkää ei ole Suomen vanhin, suurin tai historiallisesti merkittävin kaupunki – vaan hyvin kaupunki.”
Näin alkaa tarina, josta syntyi Hyvin kaupunki -konsepti. Vaikka suuria erikoisuuksia kaupungista löydykään, korostui brändityössä se, että arki toimii erityisen hyvin.
Hyvinkäällä kaikki on lähellä ja ihmisillä on aikaa elää hyvin. Kaupunki voi hyvin kulkea myös omaa tietään ja muuttaa vaikka nimensä Hevinkääksi, jos siltä tuntuu. Kaikkea on sopivasti, muttei mitään liikaa. On tuttua ja turvallista elämää, joka kuitenkin yllättää iloisesti.
– Hetki sitten tänne muuttanut perhe kertoi, että heidän mielestään Hyvinkää on mainettaan parempi kaupunki. Kun heidän ystävänsä tulevat tänne, he ovat aivan ihmeissään, kuinka hieno kaupunki tämä on. Itsehän me täällä sen jo tiedämmekin, mutta nyt on aika kertoa siitä ylpeästi myös muille, Luukkonen sanoo.
– Kun asioita kehitetään positiivisella ja rakentavalla otteella, kaikki voivat hyvin.
Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty
Markkinoinnin tulee pohjautua tosiasioihin ja lupauksilla pitää olla katetta. Kaupungin brändi ei ole päälle liimattu iskulause, vaan se kiteyttää sen, millaista arki kaupungissa todella on.
Hyvin kaupunki -konsepti on rakennettu yhdessä kaupunkilaisten kanssa, jotta se heijastaa Hyvinkään luonnetta ja arvoja. Taustatyöt on tehty huolella ja konseptin kehittelyvaiheessa on kuultu henkilöstöä ja asukkaita. Lisäksi se pohjaa Hyvinkään Pelikirjaan ja historiaan.
– Nimikin on lähtenyt sillä tavalla kaupunkilaisista, että sana ”hyvin” on kuulunut Hyvinkäällä jo pitkään. On tärkeää, että ei keksitä jotain sellaista, mitä kukaan ei omaksu. Toivon, että Hyvin kaupunki -viesti saa aikaan hyvää fiilistä ja nostaa hymyn huulille, Luukkonen sanoo.
Hyvin helppo käyttää
Hyvin kaupunki on sanaleikki, johon voi helposti tarttua pilke silmäkulmassa. Viestinnän tehokeinoina käytetään sanaa ”hyvin” sekä sen oikeassa käyttötarkoituksessa että superlatiivina (paras).
Hyvin-sanan käyttö tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia leikitellä suomen kielellä.
– Brändimme on mieleenpainuva ja kielipoliiseillekin tämä tarjoaa vähän pohdittavaa. Viesti on positiivinen eikä se loukkaa ketään, mutta antaa ajattelemisen aihetta, Luukkonen sanoo.
Tehkää hyvin
Virallisissa yhteyksissä (kuten tämän lehden nimessä), Hyvinkää on edelleen Hyvinkää. Hyvin kaupunki näkyy kuitenkin jatkossa kaupungin arjen viestinnässä, kampanjoissa, tapahtumissa sekä verkkosivuilla ja somekanavissa. Markkinoinnissa kaupunki puhuttelee erityisesti lapsiperheitä ja yrittäjiä kertomalla, miksi Hyvinkää on hyvin paikka elää ja yrittää. Hyvin-sanaleikkejä voi myös bongata katukuvasta.
Brändi yksinään ei kuitenkaan vielä riitä tekemään Hyvinkäätä tunnetuksi. Kaupunkilaisilla on nyt paikka vaikuttaa myös siihen, mihin suuntaan brändi kehittyy.
– Tämä ei ole suinkaan valmis paketti, vaan brändi kasvaa yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Kannustamme kaupunkilaisia mukaamme käyttämään hyvin-sanaa oivallisissa paikoissa. Kaikki voivat auttaa siinä, että kaupunkimme saa näkyvyyttä ja tulee ihmisten tietoon, Luukkonen sanoo ja jatkaa:
– Olen kaupunginjohtajana kiertänyt paljon maakuntia ja voin sanoa, että meillä asiat ovat hyvin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei tarvitse parantaa. Kun olemme jatkuvasti parempi, meillä on mahdollisuus olla hyvin!
Mikä on kaupunkibrändi?
- Mielikuva, jonka ihmiset liittävät kaupunkiin.
- Syntyy kaupungin omista vahvuuksista, tarinasta ja tunnistettavista piirteistä.
- Kertoo, mikä tekee kaupungista omaleimaisen ja houkuttelevan asukkaille, vierailijoille ja yrityksille.
- Lisää vetovoimaa, selkeyttää viestintää ja auttaa erottumaan muista kaupungeista.
- Näkyy esimerkiksi kaupungin ilmeessä, viestinnässä ja tavassa kertoa omasta tarinastaan.