Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Hyvinkään palvelutori palvelee matalalla kynnyksellä
Hyvinkään palvelutori palvelee matalalla kynnyksellä
Palveluvastaava Mira Lehtinen (vas.), palvelutorikoordinaattori Jenni Hätönen ja työllisyyspäällikkö Aki Leinonen ovat valmiita auttamaan asiakkaita.

Hyvinkään palvelutori palvelee matalalla kynnyksellä

Villatehtaalla aloitti toimintansa tämän vuoden alussa uusi julkisten palveluiden kokonaisuus, palvelutori. Asiakkaat ovat löytäneet paikan jo varsin hyvin.

Hyvinkään palvelutorin idea on, että yksilö- tai yritysasiakas saa yhdestä toimipisteestä mahdollisimman monenlaista palvelua liittyi se sitten työllistymiseen, koulutukseen, yrittäjyyteen tai erilaisiin arjen asioihin.

Moni palveluista toimii myös ilman ajanvarausta. Palvelutorin ovet ovat auki arkisin klo 9–16.

Keski-Uudenmaan TE-palveluiden palveluvastaava Mira Lehtinen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet palvelutorille yhä paremmin.

– Täällä heitä pystytään auttamaan useammassa tarpeessa samalla käynnillä. Näin asiat saadaan menemään jouhevammin eteenpäin.

Lehtinen kertoo, että jokaisella TE-palveluiden asiakkaalla on oma virkailija. Häneltä voi tarvittaessa kysyä apua.

– Kannustamme käyttämään myös verkon uutta Työmarkkinatori-asiointipalvelua, jonka kautta voi esimerkiksi hakea avoimia työpaikkoja.

Toimintamalli kehittyy

Hyvinkään kaupungin työllisyyspäällikkö Aki Leinonen on tyytyväinen palvelutorin ensimmäisiin kuukausiin. Eri organisaatioiden väliset raja-aidat ovat jo lupaavasti madaltuneet.

– Jos esimerkiksi Ohjaamossa ei osata vastata johonkin asiakkaan kysymykseen, sitten mennään yhdessä TE-palveluiden tiskille hakemaan lisätietoa.

Palvelutorilla on alkuvuonna käynyt noin 50 asiakasta päivässä.

– Meillä on käytössä 12 asiakaspalveluhuonetta, mikä on ainakin toistaiseksi riittänyt hyvin.

Palvelutori on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa saat apua työllistymiseen, koulutukseen, yrittäjyyteen ja arjen asioihin – yhdestä paikasta.

Leinonen kertoo, että palvelutorin konsepti ei suinkaan ole vielä valmis. Erilaista yksityiskohtien hiomista tehdään jatkossakin.

– Meille tulee selkeät palvelukuvaukset siitä, miten toiminta täällä tulee pyörimään. Se varmasti avaa asiakkaillekin palvelutorin ideaa paremmin.

Aki Leinonen mieltää palvelutorilla työskentelevien tehtäväksi toteuttaa työnhakija-asiakkaiden tavoitteita heidän vahvuuksiinsa keskittyen.

– Työnantajia taas autamme saamaan osaavaa työvoimaa. Tiloissamme voi myös pitää esimerkiksi erilaisia rekrytointitilaisuuksia.

Yrityksille sujuvat palveluprosessit

Palvelutorikokonaisuus mahdollistaa entistä sujuvammat prosessit työnantajille. Siellä toimivat organisaatiot monine verkostoineen voivat auttaa työnantajia löytämään tarpeisiinsa sopivia tekijöitä. Palvelutorilla yrittäjiä palvelevat rekrytointi- ja muutostilanteissa myös Keski-Uudenmaan TE-palveluiden asiantuntijat.

– Uskon tuon joukon osaamisen ja keskinäisen yhteistyön parantavan onnistumisen mahdollisuuksia, sanoo Hyvinkään kaupungin elinkeinopäällikkö Jyrki Käki.

Yritysasiakkaille merkittävä uudistus oli vuoden vaihteessa toteutunut yritysneuvonnan siirtyminen Hyvinkään kaupungin toiminnaksi.

Samalla YritysVoimala Oy:n toiminta päättyi. Yrittäjille entuudestaan tutut yritysneuvojat siirtyivät kaupungin palvelukseen.

– Tarjolla on aikaisempaan tapaan maksutonta ja asiantuntevaa yritysneuvontaa perustamisneuvonnasta yrityksen myyntiin tai sukupolvenvaihdokseen. Lisäksi järjestämme monipuolisesti tapahtumia ja infoja yrityksille sekä alkaville yrittäjille, Käki toteaa.

Monenlaisia palveluita eri kohderyhmille

Palvelutorilta saa tietoa ja ohjausta myös Hyrian järjestämiin Kelan ja työllisyysalueiden kuntoutus- ja valmennuspalveluihin.

Työnantajia Hyria palvelee vieraskielisen työvoiman ohjaamisessa sekä työn muotoilussa täsmätyökykyisille. Osaavaa työvoimaa voidaan etsiä yhdessä esimerkiksi rekrykoulutusten avulla. Lisäksi Hyria järjestää palvelutorilla koulutusinfoja.

– Tarjolle tulee jatkuvasti uusia lyhyempiä tutkinnon osista rakennettuja täsmäkoulutuksia, joiden avulla voi työllistyä nopeasti tai kehittää omaa osaamistaan työn ohessa. Enää ei ole pakko opiskella kokonaista tutkintoa, jos työn saaminen ei sitä vaadi. Työnantajat ovat kiinnostuneita työnhakijan osaamisesta - ei niinkään siitä, mikä tutkinto taustalla on, Hyrian palvelujohtaja Mikko Hieta kannustaa.

Myös alle 30-vuotiaille nuorille tarkoitettu matalan kynnyksen neuvonta- ja kohtaamispaikka Ohjaamo on muuttanut palvelutorille. Ohjaamo on avoinna ma-to klo 13–16.

– Kuukausiohjelmamme ei juurikaan paikan vaihtumisen myötä muuttunut, kertoo Ohjaamo-koordinaattori, valmentaja Reetta Anttikoski.

Hänen mukaansa vuoden alussa osa asiakkaista saattoi vielä mennä vanhaan paikkaan Uudenmaankadulle. Nyt löydetään yhä paremmin Villatehtaan uusiin tiloihin.

– On hienoa, että palvelutorilla on erilaisia palveluita nuorillekin. Toki meillä Ohjaamossa on ollut tähänkin saakka todella kattava moniammatillinen verkosto.

Palvelutorin olemme avoinna ti–ke klo 9–12 ja 13–16. Lisäksi palvelemme ajanvarauksella ja sähköisesti OmaKelassa, kertoo keskuspäällikkö Susanna Hytönen Kelasta.

Myös Mosaiikki eli toimijavalikoimaa täydentää Kela, joka aloitti siellä toimintansa 8.4.2025.

Sen palveluvalikoima säilyy uudessa paikassa ennallaan, mutta aukioloajat muuttuvat hiukan.

– Jatkossa Hyvinkään kotoutumispalvelut löytyvät jatkossa palvelutorilta.

Tervetuloa avajaisiin!

Hyvinkään palvelutorin kaikille avoimia avajaisia vietetään Villatehtaan sisäpihalla ja Palvelu­torin sisätiloissa 22.5.2025 kello 12–16.

Hyvinkään Palvelutori Villatehtaalla:

Kankurinkatu 4–6, ovi B 13

Avoinna arkisin 9–16.

Tarkista ajantasaiset tiedot palvelutorin verkkosivulta:

hyvinkaa.fi/palvelutori/

Tutustu Keski-Uudenmaan TE-palveluiden palveluihin:

keskiuudenmaan­tepalvelut.fi/

Kansi Hyvinkää-lehti 1/2025

Hyvinkää-lehti 1/2025