Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Hyvinkään Orkesterin oboisti Sanna Niemikunnas on Hyvinkään musiikkiopiston kasvatteja
Hyvinkään Orkesterin oboisti Sanna Niemikunnas on Hyvinkään musiikkiopiston kasvatteja
Oboisti Sanna Niemikunnaksen vakivirka on Radion Sinfoniaorkesterissa, mutta hän on soittanut myös Hyvinkään Orkesterissa lukioikäisestä asti.

Hyvinkään Orkesterin oboisti Sanna Niemikunnas on Hyvinkään musiikkiopiston kasvatteja

Oboe on kaksoislehdykkäsoitin, jossa ääni syntyy puhallettaessa kahdesta vastakkain sidotusta ruokolehdykästä muodostuvaan suukappaleeseen, ”rööriin”, esittelee Hyvinkään Orkesterissa oboeta ja englannintorvea soittava Sanna Niemikunnas.

Hänellä on kätevässä soitinrepussaan aina mukana laaja valikoima itse tehtyjä röörejä, joita pitää ensin kostuttaa ja sitten koesoittaa. Riippuu monesta asiasta, muun muassa ilmankosteudesta, mikä rööri kulloinkin on sopivin illan harjoituksiin tai konserttiin.

Rööri on käyttökelpoinen enintään parin viikon ajan. Sitten pitää tehdä uusia ja testata niiden laatu. Oboistilta vaaditaan siis soittotaidon lisäksi melkoisia käsityötaitoja.

Myös Niemikunnaksen toinenkin soitin, englannintorvi tarvitsee toimiakseen käsintehtyjä röörejä.

Oboet ja englannintorvet ovat puupuhaltimia, joiden valmistamisen hallitsevat vain huippuammattilaiset. Jokainen soitin on yksilö, ja uuden soittimen valinta on aikaa ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä.

Oboen ääni on jonkin verran englannintorvea korkeampi ja kirkkaampi. Sanna Niemikunnas on molempien soittimien taitaja, mutta englannintorvi on hänen suosikkinsa.

Käsityötaitojen lisäksi oboistit kuten muutkin orkesterimuusikot tarvitsevat hyvää fyysistä kuntoa. Soittoasennot eivät ole kovin ergonomisia, joten ahkera kuntosalilla käynti kuuluu olennaisesti työkyvyn ylläpitoon.

Hyvinkääläissyntyinen Niemikunnas aloitti musiikkiopinnot viululla seitsemänvuotiaana Hyvinkään musiikkiopistossa. Soitin vaihtui kuitenkin lukion alkaessa oboeen innostavan opettajan, Marjatta Teirilän johdolla. Ylioppilaaksi tulon jälkeen hän pääsi Sibelius-Akatemiaan ja jo ennen sieltä valmistumistaan avautui sijaisuus, sittemmin vakinainen työ Radion Sinfoniaorkesterissa.

– Aloin soittaa monien musiikkiopistolaisten tavoin jo lukioaikoina Hyvinkään Orkesterissa. Tunnelma ja yhteishenki on kaikkien näiden vuosien aikana ollut hyvä, ei liian stressaava. Päätyöni on RSO:ssa, mutta olen onneksi pystynyt järjestämään aikaa myös Hyvinkään Orkesterin harjoituksiin ja konsertteihin.

Niemikunnas soittaa myös Suomalaisessa Kamariorkesterissa ja opettaa oboen ja englannintorven soittamista Sibelius-Akatemiassa.

– Olen silloin tällöin solistina konserteissa ja mukana levytyksissä. Parasta minusta on kuitenkin orkesterimuusikon työ. Tunnelma siellä muitten keskellä soittaessa on aina innostava. Yhdessä tekeminen on silloin tärkeää, ja esityksen tuoma myönteinen adrenaliini.

Oboelle on sävelletty paljon teoksia, varsinkin barokkimusii­kista niitä löytyy kuuluisilta säveltäjiltä Bachista alkaen. Myös nykysäveltäjät ovat tehneet oboelle ja englannintorvelle hienoa musiikkia.

– Oma suosikkini on tällä hetkellä Mahlerin 2. sinfonia, uskomattoman koskettava teos. Ja Sibeliusta on tietysti aina hienoa soittaa.

Niemikunnakselle moni tuttava on sanonut kuuntelevansa musiikkia kotona, mutta kokevansa konsertteihin tulon vieraaksi.

– Olen kehottanut kokeilemaan. Konserteissa live-esityksissä tarjolla on ennen kaikkea elämyksiä.

 

Hyvinkään Orkesteria pääsee seuraavan kerran kuulemaan ti 13.5. klo 19 Hyvinkääsalissa. Lisätietoa orkesterista ja konserteista: hyvinkaanorkesteri.fi.

 

sq laatikko

Oboistit tekevät yleensä itse käsityönä röörit, joita pitää olla aina mukana useita. Oikean röörin valinta on tarkkaa; yhden röörin käyttöikä on korkeintaan pari viikkoa.

 

Kansi Hyvinkää-lehti 1/2025

Hyvinkää-lehti 1/2025