Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Taideopetuksesta iloa ja osaamista
Taideopetuksesta iloa ja osaamista
Trioli-orkesteri johtajanaan Emily Wagoner kuvattuna Hyvinkääsalissa.

Taideopetuksesta iloa ja osaamista

Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset – kyselyselvityksen tulokset julkaistu.

Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia haasteita. Harrastus tuo hyvän mielen ja lisää hyvinvointia. Näin kertovat lähes 2 000 taiteen perusopetuksen eri ikäistä oppilasta eri puolilta maata. Mukana on myös hyvinkääläisten oppilaiden ajatuksia.

– Käytössämme on ensimmäistä kertaa laaja aineisto taiteen perusopetuksen oppilaiden näkemyksistä harrastuksensa vaikutuksista elämän eri osa-alueille. On ollut ilo lukea oppilaiden kokemuksista ja nähdä, miten syvä merkitys harrastuksella heidän elämässään on, kertoo Taiteen perusopetusliiton toiminnanjohtaja Viivi Seirala.

Vastaukset antavat positiivisen kuvan taideharrastamisen vaikutuksista. Uusia kavereita oli saanut alle 16-vuotiaista vastaajista 83 % ja tätä vanhemmista 86 %. Vastaukset osoittavat, että taideharrastus vaikuttaa positiivisesti myös oppimiseen. Haasteiden kohtaamisesta, itsetunnon kehittymisestä, tai käsityksen paranemisesta omasta itsestä on ollut apua myös muun muassa koulussa, työelämässä ja muissa harrastuksissa. Oppimisen iloa oli kokenut 99 % vastaajista. Taideharrastuksen merkitys oman identiteetin rakentumisessa koetaan merkittäväksi.

– Kyselyssä mitatut vaikutukset saavutetaan sen lisäksi, että taiteen perusopetuksen parissa oppilaiden taidot ja osaaminen heidän valitsemallaan taiteenalalla kehittyvät, Seirala muistuttaa.

Kyselyaineisto on kerätty keväällä 2024 ja tulokset julkaistu syyskuussa. Taiteen perusopetusliitto toteutti kyselyn yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa Kansalaisfoorumin ja sen jäsenjärjestöjen luoman mittariston avulla. Mittaristo koostuu viiteen eri osa-alueeseen jaetuista väittämistä. Niiden avulla mitataan kulttuuriharrastamisen psykologisia ja sosiaalisia vaikutuksia, oppimiseen ja yhteisöön liittyviä vaikutuksia sekä fyysisiä vaikutuksia. Vuonna 2022 valmistunutta mittaristoa rakennettaessa on hyödynnetty kulttuurihyvinvoinnista tehtyä kansainvälistä ja suomalaista tutkimusaineistoa.

Selvityksen tulokset löytyvät kokonaisuudessaan Taiteen perusopetusliiton verkkosivuilta www.artsedu.fi

Taiteen perusopetus – ainutlaatuinen koulutus- ja harrastusjärjestelmä

Taiteen perusopetus on Suomessa vakiintunut, kansainvälisesti ainutlaatuinen, ensisijaisesti lapsille ja nuorille suunnattu taiteen koulutus- ja harrastusmuoto.

Se on osa Suomen koulutusjärjestelmää, perustuu opetussuunnitelmaan, ja siitä säädetään laissa ja asetuksessa taiteen perusopetuksesta. Opettajina toimivat alan koulutetut ammattilaiset. Oppilaita on 424 oppilaitoksessa yhteensä 128 000. Opetusta on tarjolla 267 kunnassa.

Opetettavia taiteenaloja on yhdeksän: arkkitehtuuri, kuvataide, käsityö, mediataiteet, musiikki, sanataide, sirkustaide, teatteritaide ja tanssi.

Hyvinkäällä taiteen perusopetuksen parissa voi opiskella kuvataiteen, käsityön, musiikin, tanssin ja teatteritaiteen aloilla.

Hyvinkää-lehti 2/2024

Hyvinkää-lehti 2/2024