Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Julkisen taiteen kunnostusprojekti etenee hienosti
Julkisen taiteen kunnostusprojekti etenee hienosti
Villateollisuuden muistomerkkinä kohoava Ossian Donnerin obeliski Donnerinpuistossa on yksi jo kunnostetuista teoksista. Kuva: Hyvinkään kaupunginmuseon valokuvakokoelma/ Finna

Julkisen taiteen kunnostusprojekti etenee hienosti

Yhteistyö eri toimijoiden välillä on sujuvaa ja hyvin suunniteltua.

Hyvinkäällä käynnistyi vuoden 2021 aikana mittava projekti julkisen taiteen kunnostamiseksi. Hanke lähti liikkeelle jo vuonna 2020 entisen kaupunginjohtaja Jyrki Mattilan toiveesta ja se on edennyt koronan jälkeen eri toimijoiden kesken sujuvasti ja suunnitellusti, kertoo museonjohtaja Tuomas Ravea museokeskus Taikasta.

Taidemuseon lisäksi mukana projektissa ovat tekninen keskus, tilakeskus ja viestintä.

– Isoimmat kohteet eli Jarl Eklundin ja Gerda Qvistin Villateollisuuden muistomerkki (Ossian Donnerin obeliski) ja Osmo Valtosen Papyrus-veistos terveysaseman pihassa on jo kunnostettu, samoin Antero Ruotsalaisen Mantelipuistossa sijaitseva Liikettä tilassa -teos. Teoksiin olennaisesti kuuluvat suihkulähdepumput on kunnostettu ja altaat puhdistettu ja korjattu.

Myös Saukkosenkujalla sijaitsevan Terho Sakin veistoksen Saukonpesä suihkulähdepumppu on korjattu. Vesi siis solisee talvipakkasten jälkeen ensi keväänä kaupunkilaisten iloksi näissä julkisissa taideteoksissa.

– Riippuu yöpakkasten alkamisesta, miten pitkään vesi teoksissa virtaa, sanoo kaupungin tekninen johtaja Miika Kantola.

Työnjohtajat tarkkailevat tilannetta. Taideteosten lisäksi esimerkiksi matonpesupaikkojen vesipumput pistetään talveksi kiinni. Riskejä ei oteta, jotta vesijohtoputket pysyvät kunnossa.

Taideteosten kunnosta tai mahdollisesta rikkoontumisesta tai ilkivallasta voi laittaa viestiä kaupungin palautesivuille verkossa. Kantolan mielestä se on toivottavaa, nyt kun hienot teokset on saatu kunnostettua.

Museonjohtaja Ravea on huomannut, että taideteosten korjaaminen on innostanut kaupunkilaiset ottamaan kantaa teoksiin ja arvostamaan tulevaa kunnossapitoa.

– Kaikkien nähtävillä olevat taideteokset herättävät tunteita ehkä eri lailla kuin museon kokoelmissa olevat taulut ja muut taide-esineet. Jatkuvasti esillä ja näkyvissä olevat teokset koetaan ehkä enemmän kaikkien kaupunkilaisten omaisuudeksi.

Julkiset taideteokset ovat helposti lähestyttäviä, ja joihinkin saa myös koskea ja jopa kiipeillä.

Nyt valmistuneet korjaukset on tehty teknisen keskuksen eri osastojen perusosaamisella. Papyrus-veistoksen akryyliosat olivat ihme kyllä hyvässä kunnossa, ja niille riitti oikeaoppinen pesu ja puhdistus. Komeimmillaan teos on iltavalaistuksessa.

Ensi keväänä julkisen taiteen kunnostusprojekti jatkuu. Paavolan koulun pihalla seisova Anneli Sipiläisen betonista tekemä veistos Lieska-Liisa kaipaa kunnostusta, mutta työt etenevät Paavola-talon rakentamisen aikataulussa.

Hangonsillan päiväkodin pihaa koristaa Timo Salmen teos Syli. Värikkäistä mosaiikkilaatoista tehty teos kaipaa myös korjaamista, ja sen paikkaa täytyy ehkä vaihtaa.

Rautatienrakentajien muistomerkki on Wäinö Aaltosen suunnittelema. Mustasta gabrosta valmistettu patsas on kärsinyt junaradalta tulleesta tärinästä, ja sen paikkaa pitää ehkä lisäraiteen valmistumisen myötä siirtää kauemmas radasta.

– Museomestarit käyvät säännöllisin välein tarkistamassa taideteosten kunnon, Ravea kertoo.Hänen mielestään julkinen taide on hyvä osoitus siitä, että taiteenlajeja on paljon, ja taiteelle osoitettujen määrärahojenkin pitää hajota laajemmalle kuin vain perinteisen kuvataiteen tukemiseen.

– Viestintä kaupungin taidehankkeista, sekä menneistä että tulevista, on tärkeää. Olen itse kertonut museoon vierailulle tulleille koululaisille, että ”nää on kaikki teidän”.

Tällaisella rennolla asenteella voi kynnys museoon tulemiselle ja taiteeseen tutustumiseen kaupungilla kulkiessa madaltua.

Kaupungin omistamiin ja taidemuseon hallinnoimiin teoksiin voi tutustua myös netin Tarinakartan avulla osoitteesta: www.museokeskustaika.fi