Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Eeva Rantatorikka
Eeva Rantatorikka
Eeva Rantatorikka näkee työssään oppilaitten kasvun kaaren ja iloitsee onnistumisista. 

Hankkeitten sijaan tavallista kouluelämää

Pitkän linjan opetusalan ammattilainen Eeva Rantatorikka näkee työssään oppilaiden kasvun koko kaaren.

On aina hienoa nähdä, että erityistä tukea tarvitsevan oppilaan hyväksi vuosien varrella tehdyt toimenpiteet alkavat tuottaa tulosta, kertoo oppimisen tuen erityisasiantuntija Eeva Rantatorikka Hyvinkään opetustoimesta.

Joskus hänelle tulee tunne, ettei keksi enää mitään oppilaan tukemiseksi. Kun sitten tulee viesti pienestäkin myönteisestä muutoksesta, ilo on valtava. Tällaisista myönteisistä merkeistä Rantatorikka jakaa ilon myös oppilaan vanhempien kanssa.

Rantatorikka on työskennellyt Hyvinkäällä jo parikymmentä vuotta, ensin erityisopettajana, sitten päätyen nykyiseen tehtäväänsä eri nimikkeiden kautta.

– Työpäiväni käsittävät koulunkäyntiin liittyvien haastavien tilanteiden ratkaisemista yhdessä vanhempien, opettajien ja yhteistyötahojen kanssa, paikkakunnalle muuttavien vanhempien perheiden toiveiden käsittelyä ja rehtoreiden tukemista ja perusopetuksen kehittämistä.

Hyvinkäällä on keskitetysti erityisluokkia Martin, Hakalantalon ja Puolimatkan kouluissa. Kaikissa peruskouluissa on pien­ryhmiä ja runsaasti erityisopetusta.

– Hyvinkäälle on saatu hyvin erityisopettajia toisin kuin monissa muissa kunnissa. Laitamme yleensä yhteisilmoituksen, jossa haemme erityisopettajia kouluihin. Rehtorit sitten yhdessä pohtivat, millaiset valinnat ovat kokonaisuuden kannalta toimivia.

Rantatorikan mielestä Hyvinkäällä on tehty tuloksekasta työtä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa pitämättä siitä suurta hälyä.

– Toivon, että paperityötä saataisiin vähennettyä. Siitä jäävä aika olisi työtä oppilaiden parissa ja heidän hyväkseen.

Rantatorikka muistuttaa, että luokan­opettajat ovat erittäin taitavia työssään. Erityisopettajilla ei ole salaisia taitoja, vaan kaikki opettajat tekevät parhaansa kaikkien oppilaitten hyvän oppimisympäristön hyväksi.

Entinen luokanopettaja ja erityisopettaja muistaa etenkin syksyisin ja joulun alla koululuokkien tunnelman. Silloin tulee haikea olo.

Alun perin varkautelainen Rantatorikka on asunut Hyvinkäällä parikymmentä vuotta. Kun hän mietti, miten saisi uusia ystäviä paikkakunnalta, hän liittyi tennisseuraan. Nyt hän on sen puheenjohtaja, ja omat lapset harmittelevat kauppareissulla, kun ”äiti aina tuntee kaikki ja jää juttelemaan”.

– Toivoisin kouluihin ja erityisopetukseen tavallisia juttuja eikä ainaisia hankkeita. Toisaalta juuri hankkeet tarjoavat koululle lisää koulutuksia ja rahaa. Toisaalta ne teettävät ihan mahdottomasti työtä, johon mennyt aika on poissa oppilailta.

Rantatorikka toivoo kouluihin pienempiä opetusryhmiä ja lisää kohtaamisia. Luokkakoko vaikuttaa hänen mielestään oppilaiden oppimiseen sekä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin.

– Yhteisöllisyys on kouluissa tärkeä voimavara.